با این روش های نوین مطالعه بهتر بیاموزید!

توسط | مشاوره تحصیلی

با این روش های نوین مطالعه بهتر بیاموزید!Reviewed by Mrohiye on Dec 17Rating:

چنان‌چه شما نیز نیازمند فراگیری یک مطلب، از دروس مدرسه گرفته تا واحدهای دانشگاه و اصول جدید تصویب شده در حرفه‌های مختلف، باشید، با پیدا کردن روش‌هایی موثر برای یادگیری بهتر و به خاطر سپردن طولانی‌تر مطالب آموخته شده، مواجه هستید. ناتوانی در مطالعه‌ی مطالب و فراموش کردن آن‌ها باعث کاهش اعتماد به نفس افراد شده و باعث ایجاد دَوری می‌شود که در آن هرچه اعتماد به نفس فرد کمتر شود، قدرت فراگیری او کمتر می‌شود و هرچه قدرت فراگیری او کمتر شود، اعتماد به نفسش کاهش می‌یابد. بنابراین آن‌چه لازم است آشنایی با روش های نوین مطالعه برای خارج شدن از چنین دَور سردرگم‌کننده و مخربی است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین روش های نوین مطالعه خواهیم پرداخت.

 

از شاخه‌بندی مطالب استفاده کنید.

مطالعات نشان می‌دهند که افراد، آموخته‌های خود را به صورت تسلسل‌وار و تداعی معانی به خاطر می‌آورند. به عنوان مثال در صورت مطالعه‌ی پی در پی مشتق و انتگرال، پس از به خاطر آوردن مشتق یک معادله، با احتمال بیشتری انتگرال آن نیز به خاطر فرد خواهد آمد. بنابراین شاخه‌بندی، همانند شاخه‌های یک درخت، را می‌توان به عنوان یکی از روش های نوین مطالعه به شمار آورد.

برای عملی کردن این روش ابتدا هر مبحث را به زیر شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌کنیم و سپس همین زیرشاخه‌ها را به زیرشاخه‌های دیگری تقسیم می‌کنیم، تا این‌که به مطلبی برسیم که قابل تجزیه نباشد. بدین ترتیب با به خاطر آوردن هر کدام از شاخه‌ها، با احتمال زیادی دیگر شاخه‌ها را به خاطر خواهید آورد.

 

از علائم و رنگ‌ها روی متون کتاب استفاده کنید.

استفاده از علائم مختلف و گاه عجیب غریب روی کلماتی که گمان می‌کنید کلمه‌ای کلیدی یا طلایی در آن متن هستند، می‌توانید به ذهن خود کمک کنید تا بهتر آن کلمه‌ها‌ی کلیدی و به‌تبع کل موضوع را به خاطر آورد. علاوه بر استفاده از علائم می‌توانید از رنگ‌ها یا ترکیبی از هر دو نیز به این منظور استفاده کنید.

 

روش های نوین مطالعه

خلاصه‌برداری کنید.

خلاصه‌برداری یکی از روش های نوین مطالعه است، اما فراگیری آن خود، نیازمند تلاش و ممارست کم و بیش زیادی است. بسیاری از افراد در آغازِ تلاش برای خلاصه‌برداری، پس از مشاهده‌ی خلاصه‌ی خود، تقریباً با همان متن اصلی مواجه می‌شوند! بنابراین خلاصه‌برداری خود مهارتی است که بایستی با تلاش آموخته شود، و به گونه‌ای مورد استفاده قرار گیرد که پس از بررسی آن در زمانی اندک، تمامی موضوع مورد نظر در ذهن شما مرور شود.

 

 

پس از یادگیری یک موضوع آن را مورد بازبینی قرار دهید.

یکی از نکات بسیار مهم در روش های نوین یادگیری این است که باید در نظر داشته باشید، قسمت عمده‌ی آموخته‌های شما، در همان ساعات ابتدایی، فراموش می‌شوند و چنان‌چه شما بتوانید چند ساعت پس از فراگیری یک مطلب، آن را مورد بازبینی قرار دهید، قادر خواهید بود تا با احتمال بیشتری مطلب آموخته شده را در ذهنتان تثبیت کنید.

 

سخن پایانی

روش‌هایی که در این نوشته به آن‌ها اشاره شد، شامل مهم‌ترین روش‌های نوین مطالعه بودند، اما روش های مطالعه‌ی مناسب به این موارد محدود نمی‌شوند و عواملی مانند محیط مناسب مطالعه، تغذیه‌ی درست، تحرک کافی، علاقه و بسیاری موارد دیگر نیز در این میان حائز اهمیت هستند که درخور توجه خاص خود می‌باشند.

نویسنده مطلب : مدیر سایت

نویسنده مطلب : مدیر سایت

دکتر محمدرضا روحیه دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزشی و درسی کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی وشغلی سابقه 9 ساله در امر مشاوره و آموزش از ابتدایی تا دکتری ادغام کننده علم nlp با مشاوره تحصیلی سبک مشاوره نوین در علم مشاوره تحصیلی

بدون نظر