ثبت نام دانشگاه بدون کنکور

توسط | مشاوره تحصیلی

خب تو این مقاله قصد داریم که در رابطه با ثبت نام دانشگاه بدون کنکور صحبت کنیم و کمی از فلسفه ی وجودی و مراحل و شرایط استفاده از این گزینه با داوطلبان عزیز سخن گوییم.

سوال اصلی که به وجود میاد اگر کنکور خوبه چرا ثبت نام دانشگاه بدون آزمون داریم و یا اگر بده چرا وجود داره؟خب فلسفه اصلی وجود این گزینه حذف با شیب ملایم کنکور بود که خیلی زود متوجه شدند هنوز راه زیادی تا رسیدن به اون مرحله(بنا به دلایلی که هممون میدونیم!)داریم.اما به نظر یک گزینه جذاب برای بچه هایی هست که میخوان به دور از فضای کنکور و استرس هاش وارد حیطه دانشگاه شوند و ادامه تحصیل بدهند.

اما نکته ای که وجود داره غالبا رشته های پرطرفدار تو این دسته به دلایل خیلی مشخص و واضح قرار نمی گیره!(مخصوصا این رو برای بچه های تجربی می گم که دل خودشونو برای پزشکی و دندون و … بدون کنکور صابون نزنند و درس بخونند!)اما تو همین شرایط هم رشته های جذاب کم نیستند که پیشنهاد می شه یکبار دفترچه این دوره را بررسی کرده و رشته های موجود رو مشاهده بفرمایید!

البته یک نکته ای که باید درنظر بگیریم اینکه درسته شما کنکور برای قبولی نخواهید داد اما تو رشته های پرطرفدارتر هم کارخیلی راحتی برای قبولی نخواهید داشت چون که معیار قبولی براساس سوابق تحصیلی یا همون معدل کتبی برای بچه های نظری و معدل کل برای بچه ها کار و دانش و فنی حرفه ای می باشد!

خب حالا زمان ثبت نامش چه زمانی هست؟

طبق آخرین اطلاعیه رسمی منتشر شده توسط سازمان سنجش زمان ثبت نام دانشگاه بدون آزمون سال 99 از 5 مرداد لغایت 2 شهریور هست که داوطلبان گرامی می توانند با مراجعه سایت سازمان سنجی یعنی www.sanjesh.org  ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام دانشگاه بدون آزمون سال 99 (صرفا بر اساس سوابق تحصیلی) را دانلود و مطالعه بفرمایید و سپس نسبت به ثبت نام اقدام بفرمایید.

سوال دیگه ای که عموما پرسیده می شه اینکه شرایط ثبت نام دانشگاه بدون آزمون به چه نحوی هستش؟

به صورت کلی دو نوع شرایط برای ثبت نام دانشگاه بدون آزمون وجود داره که شرایط عمومی و اختصاصی هست که در ادامه خدمتتون عرض خواهم کرد.

شرایط عمومی که شامل:

1) عدم سابقه کیفری

2) پذیرش مقررات دانشگاه(محل قبولی) 

3) پایبند بودن داوطلب به قوانین جمهوری اسلامی ایران

4) عدم اعتقاد و عناد به نظام جمهوری اسلامی ایران

و شرایط اختصاصی که شامل:

1) نداشتن مشکل نظام وظیفه برای آقایان(داشتن گواهی اشتغال به تحصیل)

2) محرومیت پذیرفته شدگان دوره روزانه کنکور 98(سال قبل)

3) تعهد دادن مبنی بر تحصیل در یک رشته ی محل قبولی

و اما برای عده ای سوال درخصوص نحوه ی ثبت نام دانشگاه بدون کنکور به وجود میاد که باید ذکر شه تنها راه ثبت نام دانشگاه بدون آزمون از طریق سایت سازمان سنجش بوده و تهیه یک کارت اعتباری جهت تکمیل فرم ثبت نامتون(سامانه پذیرش دانشجو صرفا براساس سوابق تحصیلی آزمون سراسری مهرماه 99) که در سایت سازمان سنجش در قسمت سراسری وجود دارد لازم می باشد.

ضمنا بارگذاری یک عکس 4*3 و اطلاعات تحصیلی شما در سامانه ضروری می باشد.

لازم به ذکر است که شما در این مرحله می توانید تا سقف 100 کد رشته محل را انتخاب کنید.

خب حالا می رسیم به یک سوال مهم و آن هم ارزش این مدارک هست که خیلی ها سوال دارند که معتبر هست یا نه!

در پاسخ به این سوال باید عرض کنم که درهیچ جای مدرکی که شما درنهایت از این دانشگاه ها(سراسری ، غیرانتفاعی ، پیام نور و…) عنوان بدون کنکور زده نمی شود و هیچ کس جز خودتون و خدای خودتون از این ماجرا با خبر نخواهد شد!پس از نظر اعتبار مدرکی ارزش یکسانی با سایرین دارد.

لازم به ذکر هست که داوطلبان ثبت نام دانشگاه بدون آزمون باید یکی از مدارک زیر را حتما داشته باشند:

1) مدرک دیپلم نظام قدیم (4 ساله)

2) مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی (مابین نظام قدیم و جدید!)

3) کدرک دیپلم نظام جدید (دوازدهم)

4) مدرک فوق دیپلم (کاردانی پیوسته یا ناپیوسته)

نکته ای که باید در این زمینه عرض بکنم مخصوص بچه های فنی حرفه ای و کاردانشی هست که این افراد فقط در صورت داشتن دیپلم نظام جدید و یا داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی و یا داشتن فوق دیپلم(کاردانی) مجاز به ثبت نام دانشگاه بدون آزمون می باشند!

سوال بعد این هست که آیا ما باید هزینه ی بیشتری برای دانشگاه های پولی مثه غیرانتفاعی بپردازیم؟

در پاسخ باید بگویم که خیر!هزینه دانشگاه های شهریه ای ما در این حالت با حالت با کنکورش ریالی تفاوت نداشته!

در این مقاله تیم مشاوره ای دکتر روحیه تلاش داشت تا تمامی نکات مورد نیاز ثبت نام دانشگاه بدون آزمون سال 99 را به شما انتقال دهد تا با آگاهی کامل نسبت به شرایط و مراحل و ویژگی های این ثبت نام ، بتوانید اقدامی مناسب در خصوص انجام این مرحله را داشته باشید.

اگر با مطالعه این مقاله باز هم سوال در خصوص ثبت نام بدون کنکور داشتید می تونید از خدمات مشاوره ای مجموعه ی دکتر روحیه برای پاسخگویی به سوالاتتون به صورت چت آنلاین و یا تلفنی استفاده بفرمایید.

نویسنده مطلب : مدیر سایت

نویسنده مطلب : مدیر سایت

دکتر محمدرضا روحیه دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزشی و درسی کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی وشغلی سابقه 9 ساله در امر مشاوره و آموزش از ابتدایی تا دکتری ادغام کننده علم nlp با مشاوره تحصیلی سبک مشاوره نوین در علم مشاوره تحصیلی

بدون نظر

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 9 =