انتخاب رشته آنلاین کنکور تجربی 99

توسط | مشاوره تحصیلی

انتخاب رشته آنلاین کنکور تجربی 99Reviewed by امین برادران on Sep 26Rating: 5.0

خب در این مقاله قصد داریم درباره انتخاب رشته آنلاین کنکور تجربی(سراسری و آزاد) با هم صحبت کنیم و بطور کامل آن را بررسی کنیم.

همه ی ما می دونیم که پرطرفدار ترین و شلوغ ترین گروه آزمونی کشور متعلق به کنکور تجربی می باشد.البته این مسئله دلایل متعددی می تواند داشته باشد از جمله قرارگرفتن مجموعه از رشته های پرطرفدار و پردرآمد(با پرستیژ!) مانند پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و گروه پیراپزشکی که خود شامل  فیزیوتراپی ، بینایی سنجی ، کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی) ، کارشناسی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) ، کارشناسی ساخت پروتزهای دندانی ، شنوایی سنجی ، علوم آزمایشگاهی ، هوشبری ، اتاق عمل ، اعضای مصنوعی ، گفتار درمانی ، کار درمانی ، پرستاری ، مامایی و علوم تغذیه می باشد.

البته بنده عقیده دارم در این گروه خیلی رشته های جذابی علاوه بر اون 3تفنگ دار معروف(پزشکی ، پیراپزشکی و داروسازی) وجود دارد که بنا به دلایلی از جمله عدم شناخت کافی مورد ظلم واقع شده اند!

با توجه به اینکه اغلب این رشته ها برای داوطلبان این گروه ناشناخته هستند بنده سعی دارم شما رو به صورت مختصر با این رشته های جذاب آشنا کنم.پس با ما همراه باشید.

هوشبری: به صورت خلاصه می توان گفت که هدف تربیت افرادی است که بتوانند در گروه های چند نفره به عنوان کمک یا دستیار یک متخصص بیهوشی ، در یک قسمت هوشبری خدمت رسانی کنند.

شما پس از گذراندن این دوره قادر به شناسایی دستگاه های اندازه گیری گازهای خون و سایر وسایل آزمایشگاهی و تنظیم و کاربردآنها در اتاق عمل و استریلیزاسیون آنها،بیهوش کردن بیمار تحت نظر متخصص و بیدارکردن او بعداز عمل ، دردشناسی ، احیای قلبی و ریوی و مراقبت از بیماران بدحال هستید.

مامایی: به دانشی که مبتنی بر آموزش ، پیشگیری ، تحقیق ، تشخیص و درمان استوار است که در آن یک ماما وظایف گسترده ای در حوزه ی مشاوره ای ، آموزشی ، مراقبتی ، حمایتی و درمانگری و همچنین مراقبت در دوران بارداری ، زایمان طبیعی و مراقبت بهداشتی مادر و کودک و آموزش به دختران در حوزه بهداشت دوران بلوغ و بعد آن دارد. بازه رشته ی مامایی از دوران قبل از بارداری و تا 6 سالگی کودک ادامه دارد و بخش دیگری از حیطه کاری آنان به پیشگیری های اولیه از سرطان رحم و پستان می باشد.

یک ماما می تواند در زمینه های مختلف مانند تغذیه ، بهداشت فردی ، ورزش و اطلاع از سلامت جنین به مراجعه کنندگان کمک کند.

فیزیوتراپی: یکی از رشته های حوزه توانبخشی است که داوطلبان این حوزه با آموزش چگونگی استفاده از عوامل فیزیکی مانند نور ، الکتریسیته ، گرما ، سرما و صوت و یا عوامل مکانیکی مثل تمرینات و حرکات ورزشی ، افرادی که دچار صدماتی شده اند را تحت درمان قرار دهند.

بهداشت حرفه ای: این دانش تلاش می کند که با حذف کردن عوامل خطرزای فیزیکی ، شیمیایی ، روانی و بیولوژیکی یا کاهش تاثیرات این عوامل از آسیب رسی به کارکنان جلوگیری کند.

علوم آزمایشگاهی: این رشته کاربرد زیادی در بهداشت و کاهش هزینه های درمانی بسیار موثر است.چرا که متخصصان این حوزه با نمونه برداری مدفوع ، ادرار و خون و آماده سازی نمونه و آزمایشگاه های مختلف بیوشمی و هماتولوژی می تواند به پزشک در راه انتخاب بهترین گزینه جهت مقابله با بیماری کمک کند.

رادیولوژی: نام دیگر آن پرتوشناسی است که علم توضیح و تفسیر یافته های رادیوگرافیک در ارتباط با نشانه های کلینیک بیمار است.(همان اشعه ی x است که در مواقع شکستگی و … مورد استفاده قرار می گیرد).

علوم تغذیه: آمیزه ای از علم و هنر است که یک کارشناس تغذیه با شناخت مسائل تغذیه ای و علل موثر آن از طریق ارتقا پایدار و برابر در سیستم تغذیه ، مراقبت تغذیه ای و مشاوره ای را برنامه ریزی و اجرا می کند.

اتاق عمل: دانشجویان در این رشته با اصول تکنولوژی های نوین جراحی در جراحی های تخصصی و فوق تخصصی آشنا شده و به مراقبت و کمک به بیمار در حین عمل و قبل و بعد از آن را آموزش می بینند.

البته رشته های جذاب دیگری هم وجود دارند که در قالب این مقاله نمی گنجد و انشاالله برای دریافت مشاوره در خصوص بازارکار و توضیحات تخصصی تر در خصوص این رشته ها و سایر رشته های این گروه می توانید از مشاوران گروه دکتر روحیه کمک بگیرید.

پس تا اینجا متوجه شدیم که همه چیز به پزشکی و دندونپزشکی و داروسازی در این گروه خلاصه نمیشه!

داوطلبان در رابطه با انتخاب رشته کنکور تجربی باید خیلی دقت کنند!چرا که اسیر تصمیمات احساسی که اکثرا علاقه دارند از بدو تولدشان یک پزشک یا دندانپزشک شوند و به استعداد و مهارت های خود که باید نقش اساسی در رشته ی تحصیلیشان دارد توجه نمی کنند که این امر می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

تیم تخصصی مجموعه دکتر روحیه برای شناخت مهارت و استعداد های شما جهت انتخاب بهترین گزینه آماده است تا با انجام تست های تخصصی این حوزه جهت شخصیت شناسی و استعدادسنجی داوطلبان و همچنین معرفی کامل رشته های تحصیلی که امری ضروری در انتخاب های شخص می باشد ، گامی بلند در راستای کمک به شما عزیزان برداشته باشد.

همه ی ما می دانیم که تقریبا 600 الی 650 هزارداوطلب در این گروه شرکت کننده داریم که اکثر این گروه صرفا جهت تجربه ی کنکور در آن شرکت می کنند و معمولا هرسال رقابت بین گروه خاصی برای بدست آوردن صندلی بهترین دانشگاه ها در بهترین رشته ها می باشد.

با یک محاسبه ساده و بررسی ظرفیت های رشته های مختلف در این گروه متوجه می شویم که از هر 3 نفر 1 نفر شانس قبولی دارد که اهمیت انتخاب رشته اصولی را در این گروه حساس نمایان می سازد.

حالا یک داوطلب کنکور تجربی که می خواهد بهترین انتخاب واحد رو انجام بده باید چیکار کنه؟

همانطور که مستحضر هستید چندروزی هست که جواب اولیه کنکور سراسری 99 آمده و داوطلبان برای مشاهده نتایجشان می توانند به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کند و براساس رتبه در سهمیه ای که بهش تعلق گرفته که در ادامه دربارش صحبت خواهیم کرد،به کارنامه سال های قبلی که با حدود آن رتبه توانستند قبول بشوند پیدا کرده تا یک شناختی از وضعیت خود ازنظر شانس قبولی پیدا کند.

هرشخص براساس سهمیه منطقه ای که 3 نوع می باشد که شامل منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 که براساس دسترسی دانش آموزان به امکانات تحصیلی و شرایط محیطی در 3 سال تحصیلی آخرشان محاسبه می شود و شما با یک جستجوی ساده می توانید این لیست را بدست آورید،سنجیده می شود که سهمیه منطقه 2 شاید بهترین نوع آن باشد چرا که بیشتر دانشگاه های کشور در منطقه 2 قرار دارند و داوطلبان با این سهمیه با رتبه ی بدتری می توانند به نسبت داوطلبان مناطق دیگر رشته های بهتری به صورت معمول قبول شوند.

اما هراندازه که ظرفیت بیشتری در این منطقه وجود دارد اما بیشتر داوطلبان کنکور تجربی نیز در این منطقه وجود دارند!

پس ملاک اصلی سنجش داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور تجربی رتبه در سهمیه خود می باشد و رتبه کشوری کاربردش بیشتر برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد می باشد.

بک سوالی که خیلی از داوطلبان می پرسند درباره ی تراز و اهمیت آن هست که دراین رابطه در ادامه توضیح خواهم داد.

یکی از مهم ترین پارامتر ها برای سنجش افراد در کنکور تجربی تراز می باشد که درواقع رتبه داوطلب را نیز مشخص می کند.

تراز معیاری برای ارزش درصدهای کسب شده در دروس مختلف کنکور می باشد.مثلا اگر یک درسی مانند فیزیک در یک سال سوالات راحت داشته باشد درصد های بالا در آن زیاد می شود و درصد های متوسط خیلی تراز خوبی نمی دهد و برعکس آن نیز صدق می کند تا عدالت بصورت کامل رعایت شود و خوبیش آن است که قوانین آن به نسبت سال های گذشته تفاوت چندانی ندارد و یک داوطلب به صورت حدودی می تواند تشخیص دهد که با ترازی که کسب کرده در چه رشته و چه شهر و چه دانشگاهی شانس قبولی خواهد داشت.

یکی دیگر از سوالاتی که معمولا توسط داوطلبان کنکور تجربی مطرح می شود درباره تاثیر معدل دیپلم و پیش دانشگاهی و نظام جدید که پایه دوازدهم می باشد هست که درادامه توضیحاتی دراین باره خواهم داد.

اولا بدانید و آگاه باشید که این مورد فقط تاثیر مثبت دارد نه منفی!سقف تاثیر برای دیپلم 25 درصد و برای پیش دانشگاهی 5 درصد می باشد و در صورتی که تراز درصدی شما در کنکور کمتر از تراز نمره ای شما در امتحانات نهایی باشد اعمال می گردد.

سوال دیگر درباره وضعیت مجاز بودن در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی پرسیده می شود که باید گفت معمولا کسانی که تراز بالای 6500 در کنکور تجربی کسب می کنند می توانند این دانشگاه ها رو انتخاب کنند و البته برای پذیرش در این دانشگاه ها یک سری شرایطی وجود دارد که پیشنهاد می شود دراین باره از مشاورین مجموعه دکترروحیه کمک بگیرید.

یکی دیگر از سهمیه هایی که دربارش بحث زیاد می شود سهمیه ی جانبازان،ایثارگران و خانواده شهدا هستند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

سهمیه ایثارگران و جانبازان:براساس قوانین موجود در کنکور سراسری،به میزان 25 درصد از ظرفیت هرکدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر ، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها ، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها اختصاص پیدا می کند.همچنین به میزان 5درصد از ظرفیت هر کدرشته محل به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و هم چنین همسر و فرزندان رزمندگانی با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص پیدا می کند.

داوطلبان این دسته می توانند با مراجعه به سازمان مربوطه،کد پیگیری 12 رقمی مربوط به سهمیه خود را دریافت کنند.

نکته ی مهم آن است که داوطلبان این دسته باید 70 درصد نمره آخرین قبولی را کسب کنند تا بتوانند از این سهمیه استفاده کنند.

سهمیه خانواده شهدا: خانواده محترم شهدا که شامل همسران و فرزندان شهدا ، پدر ، مادر ، برادر و خواهر شهید می توانند از این سهمیه استفاده کنند و مانند گروه قبا باید 70 درصد نمره آخرین قبولی را کسب کنند تا مجاز به استفاده بشوند و علاوه بر آن مانند سهمیه مناطق،فقط برای کدرشته هایی که بومی آنجا باشند لحاظ می گردد.

لازم به ذکر است که رشته های تجربی به 5 زیرگروه تقسیم می شوند که با یک جستجوی ساده می توان زیرگروه رشته ی مورد نظر را بدست آورد که توصیه می شود حتما این کار صورت گیرد چونکه در هرزیر گروه دروس تخصصی ضرایب متفاوتی دارد که تاثیر بسزایی در رتبه ی زیرگروه های مختلف داوطلب دارد.

همانطور که مستحضر هستید هرداوطلب کنکور تجربی دارای 150 انتخاب است که پیشنهاد می شود حدالامکان از انتخاب تمامی آن برای بالابردن شانس قبولیتون استفاده نمایید و جهت سهولت کار پیش بینی می شود که آن را به 3 دسته ی خوش بینانه،واقع بینانه و بدبینانه تقسیم کنید.

دسته ی خوش بینانه که درواقع باید بین 20 الی 30 انتخابتون را شامل می شود،آن چیزی انتخاب کنید که رویایتان هست و از انتخاب آن ها نترسید!یعنی رشته ی ایده عال و دانشگاه عالی!

دسته ی واقع بینانه آن چیزی هست که بعد از بررسی کارنامه های قبولی های سال های گذشته با معیار رتبه سهمیه و ترازتون و گفتگو با مشاوران مجموعه دکتر روحیه باید انتخاب کنید که پیشنهاد می شود این گروه 50درصد انتخاب هایتان را شامل شود.

دسته ی بدبینانه که مربوط به مواردی هستند که با رتبه ی پایین تر از شما در سال های گذشته در دانشگاه و رشته ی مدنظر پذیرفته شدند که یکجورایی سوپاپ اطمینان یک داوطلب برای انتخاب رشته همین دسته هستش که باید جدی گرفته شود تا هم گزینه ای وارد نشود تا درصورت قبولی امکان تحصیل در آن رشته و شهر را نداشته باشید و درنتیجه محروم شوید و هم طوری انتخاب شوند که برای داوطلب حتما قبولی در بیاید تا پشت کنکور نماند که نیاز به توجه ویژه ای به این قسمت می باشد.

در رابطه با انتخاب رشته دانشگاه آزاد با کنکور تجربی باید عرض کنم شما فقط حق انتخاب 20 کدرشته محل دارید که پیشنهاد می شود باز با همون فرمول بالا جلوبرید که با مراجه به سایت www.azmoon.org می توانید نسبت به انتخاب رشته با کنکوردانشگاه آزاد تجربی 99 اقدامات لازم را انجام دهید.

رشته های با آزمون دانشگاه آزاد برای گروه تجربی شامل:

پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، دامپزشکی ، پرستاری ، هوشبری ، مامایی ، علوم آزمایشگاهی ، اتاق عمل ، تغذیه ، صنایع غذایی ، زیست شناسی ، شیمی ، بهداشت عمومی و محیط و حرفه ای و مواد غذایی می باشد.

لازم به ذکر است که برخی از رشته های پرطرفدار این گروه مانند فیزیوتراپی ، بینایی سنجی ، شنوایی سنجی ، گفتار درمانی و رادیولوژی در دانشگاه آزاد پذیرش ندارند.

شهریه ی دوره ی مازاد در دانشگاه آزاد دو برابر شهریه عادی می باشد.

حالا سوالی که خیلی از داوطلبان می پرسند این هست که دانشگاه بهتر رو انتخاب کنیم یا رشته ی بهتر؟

خب معلوم است که رشته ی بهتر می تونه انتخابش خیلی مفیدتر و کارا تر برای ما باشه.چون برخلاف تصور خیلی از داوطلبان که فکر می کنند دانشگاه خوب تضمین موفقیتشون هست باید عرض کنم که نخستین و مهم ترین عامل موفقیت یک فرد در دانشگاه استعداد،علاقه و پشتکار دانشجو هست که اگر همراه با دانشگاه خوب با امکانات مناسب شود زمینه ی موفقیت را تسهیل می بخشد.

برای شناخت علاقه و توانایی واقعیتان توصیه می شود که از تست های شخصیت شناسی و استعداد سنجی که توسط مشاورین مجموعه دکترروحیه به صورت کامل به همراه تحلیل برای داوطلبان گرامی صورت می پذیرد استفاده نمایید.

فرایند انتخاب رشته آنلاین کنکور تجربی شامل گفتگو داوطلب با مشاوران متخصص با مشاوران متخصص مرکز مشاوره دکتر روحیه در این زمینه بصورت تلفنی یا آنلاین(در خصوص رتبه و شرایط مختلف هررشته و کسب اطلاعات کافی در خصوص آن ها)و بررسی شرایط داوطلب از نظر قبولی در رشته های مختلف و سپس انجام تست های شخصیت شناسی و استعداد سنجی بصورت کاملا تخصصی و تحلیل کامل آن جهت انتخاب مناسب ترین زمینه های تحصیل برای داوطلب می باشد.

سپس با تحلیل جواب تست های مدنظر ، داوطلب با توجه به کسب اطلاعات لازم و با تکیه بر دانش مشاور و علاقه مندی خود رشته های مدنظر را پس از کسب اطلاعات کافی از مشاور اولویت بندی و برای مشاور ارسال می نماید و مشاور آن را چک می کند و ویرایشات لازم را انجام می دهد.در نهایت با جمع بندی داوطلب با مشاور اولویت بندی ها نهایی می شود تا با بررسی چندین باره این اولویت بندی ها در فرایند انتخاب رشته آنلاین کنکور تجربی ضریب خطا به کمترین میزان خود برسد و داوطلب بتواند بهترین انتخاب رشته ممکن را بگذراند.

لازم به ذکر است که با توجه به تاخیر در برگزاری کنکور تجربی 99 پیش بینی می شود که کارنامه اولیه کنکور سراسری تجربی 99 اوایل مهر ماه منتشر شود که شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان سنجش از آخرین اطلاع رسانی ها دراین خصوص مطلع شوید.

با توجه به شرایط خاص حاکم بر جامعه و بنا به دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا جهت رعایت پروتکل های بهداشتی و درنظر گرفتن رفاه حال داوطلبان برای دریافت خدمات مشاوره ای مجموعه دکتر روحیه جهت انتخاب رشته کنکور تجربی 99 ، خدمات مجموعه بصورت آنلاین و با همان کیفیت حضوری در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا انشاالله بتوانید با بهترین انتخاب ممکن گامی بلند در راستای رسیدن به اهدافتون در زندگی برسید.

نویسنده مطلب : مدیر سایت

نویسنده مطلب : مدیر سایت

دکتر محمدرضا روحیه دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزشی و درسی کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی وشغلی سابقه 9 ساله در امر مشاوره و آموزش از ابتدایی تا دکتری ادغام کننده علم nlp با مشاوره تحصیلی سبک مشاوره نوین در علم مشاوره تحصیلی

l
برچسب ها :

بدون نظر

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × یک =